Subject: FW: Maitsetega e-sigarettide käitlemine
From: "Info - SOM" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Tue, 17 Jun 2025 13:15:15 +0300

From: Henri Elias <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, June 16, 2025 12:20 PM
To: Aive Telling - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Re: Maitsetega e-sigarettide käitlemine

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetav Aive Telling

Tänan Teid täiendatud vastuse eest!

Palun esitada vastuses viidatud kirjavahetus Euroopa Komisjoniga (EK), kus 
on näha Eesti ametiasutuste poolt edastatud kooskõlastus, EK poolt esitatud 
küsimused ja märkused ning Sotsiaalministeeriumi poolt edastatud täiendatud 
põhjendused.

Ette tänades!

Lugupidamisega

Henri Elias

Jurist

+372 56 600 926

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

  <https://ci3.googleusercontent.com/mail-sig/AIorK4xOWevq8I2N2S9uTRQ29oxB_DZ7ZhSwP2N5AdR9tDNaKyGEtBPCOO9klEyE0lwVUi4OR-WIxminscth>

On Thu, Jun 12, 2025 at 5:14 PM Aive Telling - SOM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Lugupeetud Henri Elias

Olete esitanud seisukoha, et  30.05.2022 Tarbijakaitse ja Tehnilise 
Järelevalve Ameti poolt edastatud teavitus on andnud tubakaseaduse §-le 31 
koosmõjus § 81 lg 2 p-ga 5 uue tõlgenduse, sest enne said kõik turuosalised 
seadust lugedes üheselt aru, et keelatud on üksnes maitsete turustamine, ent 
muu käitlemine, iseäranis maaletoomine, ladustamine ja edasimüümine on 
lubatud.

Selgitame veelkord, et 30.05.2022 teavituses juhiti tähelepanu sellele, et 
alates 29.05.2020 on lõhna- ja maitseaineid (v.a tubaka ja mentooli lõhna- 
ja maitseaineid) sisaldavate e-vedelike igasugune käitlemine tubakaseaduse § 
31 koosmõjus § 81 lg 2 p-ga 5 Eestis keelatud. 30.05.2022 teavitusega ei 
antud uut tõlgendust vaid juhiti tähelepanu kehtivale regulatsioonile, 
tagamaks ühetaolist arusaama lähtuvalt riikliku järelevalve tulemustest ning 
tootjate päringutest. Seega oli teavituse tubakatoodete ja tubakatoodetega 
seonduvate toodete käitlejatele saatmise ajendiks aja jooksul tekkinud 
käitlejate erinev arusaam tubakaseaduse nõuetest – piirangu kohaldamisel 
lähtusid osad käitlejad ajakirjanduses ilmunud arvamustest, mitte 
tubakaseaduse (TubS) regulatsioonist. Sellest tekkis ka vajadus selgitada 
veelkord kõigile käitlejatele kehtivat regulatsiooni ning selle eesmärki.

TubS § 1 lg 51 täpsustab seaduse kohaldamisala tuues ära, et TubS-s 
sätestatud nõudeid elektroonilisele sigaretile ja selle täitepakendile ei 
kohaldata nendele toodetele, mille suhtes kohaldatakse ravimiseaduses 
sätestatud loakohustust või meditsiiniseadme seaduses ning Euroopa 
Parlamendi ja nõukogu määruses (EL) 2017/745, milles käsitletakse 
meditsiiniseadmeid, millega muudetakse direktiivi 2001/83/EÜ, määrust (EÜ) 
nr 178/2002 ja määrust (EÜ) nr 1223/2009 ning millega tunnistatakse 
kehtetuks nõukogu direktiivid 90/385/EMÜ ja 93/42/EMÜ (ELT L 117, 
05.05.2017, lk 1–175), sätestatud nõudeid. Seega on maitsete keelust ning 
teistest elektroonilisele sigaretile kehtestatud piirangutest erisus ainult 
ravimina või meditsiiniseadmena turule viidud toodetele. Erisust ei ole 
tehtud hulgimüügile ega ka muus osas elektroonilise sigareti vedelike 
käitlemisel. TubS § 81 sätestab nõuded elektroonilise sigareti koostisele, 
sh tuleneb selle lõike 2 punktist 5 keeld kasutada vedelikes maitse- ja 
lõhnaaineid. TubS § 81 asub 2. peatükis, mis reguleerib toodete käitlemise 
nõudeid. Mida käsitletakse käitlemisena on toodud TubS §-s 6 ning kui seadus 
ei näe ette selget erisust, kohalduvad nõuded igasugusele käitlemisele.

Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv 2014/40/EL, 3. aprill 2014, tubaka- 
ja seonduvate toodete tootmist, esitlemist ja müüki käsitlevate 
liikmesriikide õigus- ja haldusnormide ühtlustamise kohta ning millega 
tunnistatakse kehtetuks direktiiv 2001/37/EÜ Artikkel 24 punkt 3 näeb ette 
liikmesriigi õiguse keelustada tubaka või tubakatootega seonduva toote 
tootekategooria, „kui selline vajadus tuleneb liikmesriigi eripärast ja need 
sätted on rahvatervise kaitse vajadusest lähtuvalt põhjendatud, võttes 
arvesse käesoleva  direktiiviga saavutatud inimeste tervise kaitse kõrget 
taset. Sellistest siseriiklikest õigusnormidest tuleb komisjonile teatada 
ja esitada põhjendused nende kehtestamiseks. Komisjonil on alates käesoleva 
lõike kohase teate saamisest aega kuus kuud  siseriiklikud õigusnormid heaks 
kiita või tagasi lükata, olles […] direktiiviga saavutatud inimeste tervise 
kaitse kõrget taset arvesse võttes kindlaks teinud, kas õigusnormid on 
põhjendatud, vajalikud ja nende eesmärgiga proportsionaalsed  ega ole 
suvalise diskrimineerimise vahendid või liikmesriikidevahelise kaubanduse 
varjatud piirangud. Kui komisjon ei ole  kuue kuu jooksul otsust teinud, 
loetakse siseriiklikud õigusnormid vastuvõetuks.“

Vastav maitsestatud elektroonilise sigareti vedelike  piirang nähti ette 
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/d6b66ff2-6194-461b-8dde-c4e8a88e2ddc/tubakaseaduse-muutmise-seadus/> 
tubakaseaduse muutmise seadusega 3576 SE. Eesti ametiasutused teavitasid 
kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivis (EL) 2015/1535, 9. 
september 2015, millega nähakse ette tehnilistest eeskirjadest ning 
infoühiskonna teenuste eeskirjadest teatamise kord sätestatud 
teavitamiskorraga 13.12.2016 Euroopa Komisjoni nimetatud tubakaseaduse 
muutmise seaduse eelnõust. Komisjon esitas oma märkused 03.03.2017 ning 
täiendavate põhjenduste andmiseks edastas Sotsiaalministeerium 12.03.2017 
Euroopa Komisjonile tubakaseaduse muutmise seaduse 357 SE seletuskirja 
vastava punkti teksti väljavõtte. Euroopa Komisjon tänas Eesti ametiasutusi 
esitatud vastuse eest ja vastust peeti ammendavaks.

Tehnilise normi teavituse hindamisel hindab Euroopa Komisjon kas õigusnormid 
on põhjendatud, vajalikud ja nende eesmärgiga proportsionaalsed  ega ole 
suvalise diskrimineerimise vahendid või liikmesriikidevahelise kaubanduse 
varjatud piirangud. Kuivõrd Eesti täiendavad selgitused loeti ammendavaks, 
ei tuvastatud, et maitsestatud elektroonilise sigareti vedelike käitlemise 
keeld oleks ebaproportsionaalne või suvaline diskrimineerimise vahend või 
liikmeriikidevahelise kaubanduse varjatud piirang.

Lugupidamisega

Aive Telling
keskkonnatervishoiu poliitika juht
Sotsiaalministeerium
5910 8795